måndag 16 februari 2009

Trasselhelg


Det har varit full rulle och jag har inte haft tid och inte orkat uppdatera varje dag nu. Men det brukar bli så på helgerna.


På fredagen började krånglet, vi skulle ju fått leverans av torktumlare och tvättmaskin men den kom inte. Så på lördagen åkte jag för att handla och uträtta ärenden. Började på Kohls där jag hade värdecheck på $20. Det blev äntligen nån form av handväska och ett par strumpor till Hanna. Sen gick jag in på Lowe´s där vi köpt tvättmaskinen. Fick stå länge och vänta för att de skulle hjälpa mig ta reda på varför vi inte fått någon leverans. De är väldigt hjälpsamma och trevliga så det gick väl ingen nöd på mig, även om väntan aldrig är kul. En stor mörk kvinna tittade på mig och sa att hon tyckte jag hade ett stort tålamod. Hon började prata och verkade väldigt inställsam. Tillslut presenterade hon sig som "sister Sandra" och ville ha med mig till hennes kyrka. Hon ville utbyta telefonnummer men jag sa att jag inte hade nåt än. Hon fortsatte fjäska och ville så gärna ha min epost adress, så jag gav med mig men gav henne en gammal som inte används längre. Hon var snäll, det var inget fel på henne, men inte våran typ av "nya" vän.
Hur som helst så resulterade all denna väntan i att jag fick $70 i handen och allt skulle levereras senare under dagen.

När jag sedan storhandlat och kom hem så visade det sig att Fredrik tappat nyckeln till huset och postfacket. Hans egen nyckel hade han glömt på jobbet så det var min nyckel. Vi gick två gånger upp till lekparken för att leta men hittade inte nyckel. Allt det här är ju en historia för sig och allt för lång för att skrivas här. Han kom in genom ett fönster och nu får vi gå in och ut genom garageporten.

Vi var tvugna att städa ur lägenheten och lämna nycklarna (som Fredrik också glömt på jobbet). Städningen gick bra och sen åkte vi hem och fick vi i alla våra nya maskiner och de är jättefina!

Idag söndag bakade jag lite matbröd på morgonen, sen åkte vi tillFredriks jobb för att hämta nycklarna till lägenheten som vi skulle lämna tillbaka. Det tar väl 45 minuter att åka och när vi kommer dit så minns han att alla hans nycklar ligger inne på kontoret och kommer inte in och kan hämta dem. SUCK... Vi åker hemåt och svänger förbi lägenhetsområdet för att lämna en nyckel vi har och försöka få lov att lämna den andra i morgon. Då säger de att de ändå ska byta ut låsen så vi behöver inte lämna några nycklar. Komedi va!?


Köpte tomatplantor, basilika, blommor, jord, spade (som ungarna redan slarvat bort) och en kratta på vägen hem för att göra lite ordning på torpet. Fredrik tvättade bilen.
Vi hälsade på närmaste grannarna, ett äldre par som tar hand om deras 2,5 årige barnbarn Brandon flera dagar i veckan. Jättesöt kille som verkade vara en liten spexare som Viktor.
De sa att vi nog skulle trivas i området som de beskrev som väldigt gemytligt och lugnt.
Ja herregud, det här var en helg som det har hänt mycket onödigt på. Men det ska väl hända nåt sånt i bland också.

Förövrigt så är Hanna väldigt nyfiken på engelska och vill veta vad alla säger och tränar hela tiden på färger och siffror. En morgon låg hon bredvid mig i sängen och frågade; Vad heter haka, vad heter kind, vad heter öga osv. Sen var hon tyst ett tag och sen frågade hon; Men mamma, vad heter snopp och pung å sånt där då?? Vi fnissade rätt rejält en stund jag och Hanna.

Den här blomman x 2 fick jag av min man på alla hjärtans dag. Första blommorna i huset här i amerika.


Nu på söndagkväll har jag lite av den där "vanliga" söndagångesten som många lider av. Känns inte nå kul med måndag i morgon. Vill att Fredrik ska vara hemma några dagar till, dels för sällskap och dels för att man får lite andrum då och då. Men jag får försöka fokusera på allt positivt och roligt som förhoppningsvis händer den här veckan. Hoppas på att få träffa ett par mammor på tisdag och sen väntar vi ju på kontainern den här veckan. Sen ska vädret bli bättre i mitten på veckan och då blir ju allt roligare.


Längtar hem lite också när jag sett så många fina bilder från alla där hemma. Mia som åker skidor i fina hemgjorda spår, Lillebror som far runt som ett jehu på skidorientering, mormor som åker spark, grannen som är ute på långtur mm. Tack för fina bilder, det gör ju inte att man längtar mindre hem direkt...Men det är kul att se. Tänk att man ibland avskyr vintern och vill åka till sol och värme, och när man har det så önskar man att man fick en liten del av vintern också.

Inga kommentarer: