lördag 1 augusti 2009

Highway 1 California


Sitter just nu i en liten stad, stor som Strömstad ungefär, ett par timmars bilfärd söder om San Fransisco. Staden heter Monterey och är nog även en av USA:s motsvarigheter till Strömstad. Mysigt fiskeläge med färsk fisk, räkor, båthamn och sååå många förbipasserande turister.

Här hamnade vi efter en heldag i bilen när vi lämnade Los Angeles i morse. Många små foto-stopp efter denna underbara highway 1 längs kusten norrut gjorde att resan tog lite längre tid än planerat. Men vägen är underbar! Vilken storslagen natur, havet och känslan av stillhet, lugn och oändlighet.


På ett ställe stannade vi och fick se stora Elefant-sälar. Hur häftigt som helst. Bara ett stopp med bilen och där nere i havet och på stranden låg de och vilade. Stora som hus. Jag har aldrig ens hört talas om att dessa djur finns. Men som sagt, häftigt att se i det vilda. Fanns även bergstigrar, men de såg vi inte. fattar inte att folk vågar campa och vandra i områden där det finns skallerormar och tigrar...och säkert en massa andra farliga djur. Hujedamej, inget för mig. Lillebrorsan undrar hur jag kan vara orienterare egentligen, eftersom jag är rädd för alla djur; älgar, rävar, ormar, fåglar och alla andra farligheter som döljer sig i våra svenska skogar. Ibland undrar jag faktiskt det själv också, konstigt att jag faktiskt är en av få tjejer som vågar springa natt-orientering också.
Puckat va!`?



Nä, jag lovade mig själv att jag skulle lägga mig i tid ikväll, för jag är verkligen helt slut. I morgon intar vi San Fransisco.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken semester eller rättare sagt äventyr ni får uppleva. Herre jösses, det är inte utan att man önskar att man vore där med er! Ha en fortsatt bra semester. Sköt om er! Längtar efter er kanonmycket.

Många kramar!

PS: idag gav jag mig på häcken mellan oss och trimmade lite, den hade blivit lite vildvuxen. Kände att det kanske var min tur nu när du är i USA.

Anonym sa...

Det var Carina som skrev tidigare kommentar. Glömde visst att underteckna. Fast du hade kanske redan listat ut vem det var?? :)