tisdag 26 maj 2009

Semestersammanfattning

Jag och långa bilresor verkar inte vara någon hit...

Halvvägs till Alabama får jag huvudvärk och väl framme har jag grym migrän, spyr och somnar på två röda. Morgonen när vi ska hem vaknar jag med en STOR vagel i ögat som gör svin-ont. Tur att barnen klarade den 9 timmar långa bilresan bättre än mamma.


Vi passerade Louisiana och Mississippifloden, en upplevelse i sig. Åkte över enorma träskområden innan vi kom till själva delstaten Mississippi. Sen var vi framme i Alabama och Orange Beach där vi skulle bo i några dagar. Lägenheten låg på nionde!!! våningen vilket gjorde att min höjdskräck gjorde sig påmind. Vrålhögt, jag vågade inte gå långt ut på balkongen.


På torsdagen hade Fredrik möte i Mobile så jag och barnen fick tillbringa dagen på egen hand. Blev mest bad på stranden, men vågorna var jättestora så det var röd flagg hela dagen. Men har man tillgång till leksaker och stranden som sandlåda så kan man underhålla sig några timmar ändå.


Fredagen bjöd på lite sämre väder så vi tog en biltur in i Florida och sen åkte vi vidare till en frukt och grönsaksmarknad. Smakade en supergod paj, Pecan Cubbler, så nu ska jag lära mig baka amerikanska läckerheter. Verkligen supergott!! Säkert väldigt onyttigt, men har man semester så har man. Kvällsdopp i poolen till barnens stora förtjusning. Viktor är helt galen, vild och stentokig när han är i närheten av vattnet. Med puffar på armarna ska han hoppa ner i poolen från kanten, så långt i från mamma och pappa som möjligt. INGEN får minsann ta emot honom. Hanna tycker också om att bada, men tar det gärna lite lugnare än lillebror.


På lördagen var det fint väder så vi tog förmiddagen på stranden. Eftermiddagen tillbringade vi på outlet shoppingcentret Tanger. Barnen somnade lägligt när vi precis kom fram och sov hela tiden i vagnen. Jag och Fredrik kunde därmed njuta och shoppa i lugn och ro. Efter tiden i USA tror jag nog jag kan ha botat Fredriks skräck för klädbutiker, han börjar gilla det här med shopping mer och mer. Eller så är det bara för att det är outlet och bra priser?!

Fynd; ja en del blev det!!


Vi hade egentligen tänkt åka hem på söndagen men fick låna lägenheten ytterliggare en dag, och det är ju röd dag här den 25/5 (memorial day) så vi stannade en extra dag. Strålande sol hela dagen. Vi träffade Fredriks kollega med familj över en lunch i Gulf Shores i närheten av Orange Beach. Gissa vad jag åt till förrätt!!?? Ostron!!!!!!!!!!! First time ever. Smakade mycket bättre än jag kunde tro så jag åt faktiskt 3 stycken. När vi åkte hem så somnade barnen så jag och Fredik kunde sätta oss i lugn och ro en stund vid poolen. Det är lyx! Kvällen avslutades med krabbjakt på stranden. Hanna och Fredrik såg en krabba i skenet av ficklampan, men jag och Viktor hade otur och såg ingen.


Jätteskönt att komma iväg och njuta lite med familjen. Nu planerar vi redan för nästa semester. Tror det kan bli Kalifornien i juni/juli kanske.


1 kommentar:

MammaMia sa...

Vilka härliga små troll<3<3 jättefin bild!! Roligt att ni haft det bra, härligt att fynda lite kläder åxå i lungn å ro :)
Nu ska jag köra barnen till skolan klockan är strax kvart i åtta här....Pajen är nått jag måste prova nu när jag håller på att "bota" min nöt allergi, hihi du får bjuda när du kommer hem <3 :)
KRAM KRAM KRAM