torsdag 30 april 2009

Kulturell resa


Igår fick vi besök av Laura, som skulle undervisa mig och Fredrik i amerikansk kultur. Det var som att sätta sig i skolbänken igen och i en ytterst stökig klass, och ja ni fattar säkert varför. Hon lärde oss allt från amerikansk historia till hur människor beter sig och hur det amerikanska folket fungerar i vardagen. Och i och med att man fick den amerikanska historien till bakgrund så har man en större förståelse för varför man är som man är i det här landet. Och ja, landet är annorlunda, människorna är annorlunda. Det mesta är annorlunda. Och ja, jag tänker många gånger så som hon sa att jag skulle tänka; Vad i hela världen gör jag här??!!

Försöker som vanligt vända alla negativa tankar till något positivt, men det är inte alltid helt lätt. Såklart vill man att det här ska vara ens livs upplevelse, vilket det säkert kommer att bli också, senare när man tittar tillbaka på sitt liv. Men det är inte en dans på rosor varje dag, om jag ska vara ärlig. Hon berättade bland annat att man som par och familj kommer varandra väldigt nära under en sån här tid, men hon berättade också att risken för att äkta makar skulle gå skilda vägar efter en sån här tid är betydligt större än om man inte gjorde en sån här grej. Får väl försöka att utnyttja tiden till att lära känna varandra utan och innan och vända det till något bra så att man slipper inräknas i statistiken över par som går skilda vägar. Nu är det väl tur att man har varandra när allt inte är som en dans på rosor, det är ju då man verkligen behöver varandra. Det som är jobbigast för mig är väl bristen på vuxet sällskap. Att hitta vänner har varit svårare än vad jag trodde. Efter en liten svacka får jag försöka komma på rätt köl igen och ge mig ut på jakt. Å andra sidan kanske det är bäst att avvakta lite också, så man inte ger sig in i nån smittozon för svininfluensan. Kanske det bästa är att isolera oss här hemma ett tag.


Dagen blev väldigt lång så med pumpande huvudvärk tog vi en sen promenad så att både vi och barnen fick lite frisk luft. Sist men inte minst så skiter hela famljen blått efter att vi fått prova typisk mat från södern och bland annat blue-corn tortillias chips.


Inga kommentarer: